Cossacks’ın yaratıcılarından, aynı ekranda bol karakter motorunun
dizayncılarından yeni bir epik hikayenin oyunu geldi. Bir kıtanın fethi,
bir çoklu milletin varoluş hikayesi, bir savaşın hem de çok kanlı bir
savaşın yaşamı doğurduğu bir hikaye. 1492’de başlayan ve süregeldiği 300
yıllık bütün süre boyunca altından tonla ırkın, milletin cesetlerinin
aktığı bir hikaye. Christopher Columbus’un coğrafya adına ilerleyip,
istemeden başlattığı bir hikaye.
Amerika’nın hikayesi
Önümüzde 8 farklı hikayeye ait 42 bölümlük dev bir oyun duruyor. Üstelik
de bu işte başarılı olmasına birkaç adım var. Adımları sonra
saklayalım, oyuna ilk bakışımıza geçelim.
Çok alışılmış olmakla birlikte, ilk önce grafiklere girelim hemen.
Cossacks oynayanlar grafiklere hemen alışacaklardır. Aynı grafik motoru,
aynı kaplamalar vesaire. Ama alışmadığınız bir konu var. Aynı ekranda
16000 farklı karakter görüntüleyebilme yeteneği. Gözünüzü açın, açık
kaldıysa da hafiften kapatın ama işte bu gerçek. Aynı anda savaşan
askerler, köylüler, ateş açmış olan gemiler, okçular, atlılar düşünün.
Tek ekranda, üç boyutlu bir yüzey üzerinde ve acımasız sistem
gereksinimleri olmadan. İnanılmaz bir sunum gibi görünse bile, kendi
sistemimde dediklerini yaptıklarına şahit oldum. Daha ilk bölümde bile,
yavaşlama olmaksızın aynı ekrana yüz, yüz elli civarı adam sığdığını
gördükten sonra zaten başarılı olduğunu anladım. Neyse ki
gruplaştırabilme özelliği var da millet birbirine karışmıyor. Bununla
birlikte her birimden tek kişiye çift tıklamanız da o birimlerin
tamamını seçtiriyor, bu da güzel bir eklenti. Bununla birlikte oyunun
sahip olduğu yakınlaştır/uzaklaştır (zoom) özelliği sayesinde, ne arka
fon ne de karakter grafikleri bozulmadan oyunun içine doğru
ilerleyebilirsiniz.
Oyunda birbirinden farklı 12 ırk ve hemen her ırka ait toplam 100 kadar
farklı birim mevcut. Bu birimler gerçek bir ordu baz alınarak
yapıldığından, askerlerin dışında davulcular, köleler gibi ara
kimliklerde görmek mümkün.
Hepsinin haricinde, haritalarımızın büyüklüğü 32*32 ve çözünürlük
1024*768. yani inanılmaz güzellikte arka fonlarla karşılaşacağınızı
unutmayın. İki boyutlu ön çizimlerin ilk defa arka fona bu kadar iyi
oturduğunu söylemek lazım. Daha önceki Age Of Kings, Age Of Mythology,
Cossacks, Zoombinis oyunlarda gördüğümüz aldatmaca üç boyutlu
grafiklerin elinden kurtulmuşuz yani. İki boyutlu nesneye gölge koyup da
grafikleri içeri göçmüş gibi gösteren zihniyeti de ayriyeten esefle
kınarım bu vesileyle. Saçmalamakta bazen sınır tanınmıyor.
Oyunda oynayabileceğiniz ırkları ufak bir ara not olarak girelim
grafikleri anlattıktan sonra. El altındaki ülkelerimiz iki güç halinde
sunuluyor; Avrupalılar ve yerliler. Avrupalıları oluşturanlar İngiltere,
İspanya, Fransa, (kolonistlerin kurduğu) Amerika. Yerlilerin serisi ise
İknalar, Mayalılar, Aztekler, Siyular, Huronlar, Delawareliler, Meksika
yerlileri ve Kuzey Amerikalı Mohavk kabilesi olarak oluşuyor.
Peki tek karşılaşacağımız ırklar ve savaşları mı? Değil elbette, tarım
ile uğraşıp askerlerinizi beslemeniz lazım, gemileri yönetmeniz lazım,
diplomasi yapmanız lazım. Oyun bu bakımdan bilindik yöntemleri
geliştirip bize sunduğu için de ayrı bir başarı puanını hak ediyor
açıkçası.
Bu konu nedense bana hep aynı şeyleri tekrar etmekten başka bir iş
yapmıyormuşum gibi hissettiriyor olsa da, bu oyunun sesleri çok değişik,
farklı ve çeşitli olarak basitçe özetlenebilir. Ne kadar farklı
olabilir, ne kadar çeşitlenebilir diyenlere çok basit bir örnek
göstereyim. Bir ordu trampetçisi tarlada ilerlerken hışırtılar uzun
süreli oluyor. Bir savaşçı ilerlerken ise daha sessiz ve kısa süreli.
Tek kişinin bina inşa sesleri seyrek iken, onlarca kişi çalışırken
gürültü başınızı döndürebiliyor. Farklı ülkeler savaşa girdiğinde,
ateşlenen her silahın sesini tek tek ayırt edebiliyorsunuz. Yani
gerçekten güzel çalışılmış burası üzerinde. CDV’deki adamlar oturup
doğru dürüst işler yapmaya karar verdiler galiba. Artık ürettiklerini
pazarlıyorlar da, farklı firmalara gitmiyorlar. Ne hoş...
Oyunun bir eğlenceli, belki de heyecan yaratan kısmı da moral özelliği.
Mesela dört yüz kişilik bir ordunuz var ve içinde çok güvendiğiniz
birimlerde var. Savaşa girdiniz ve elli kişilik bir orduya yenilmeye
doğru gidiyorsunuz. Hemen geri çekilmeye başladınız. Artık o ordunun sağ
kalan adamlarından hiçbir verim beklemeyin ileriki savaşlarda. Çünkü
moralleri düşüyor ve içinde oldukları ordu büyük bir zafere imza atana
kadar da hep savaştan kaçan kılıbıklar olarak kalıyorlar. Güzel bir
eklenti.
Oyunun çoklu oyuncu özelliği yedi kişiye kadar izin veriyor. Bir
internet kafe eğlencesi için büyük artı. Kesinlikle denenebilir ve bana
kalırsa bu oyun Age Of Empires’ın her yere yayılmış olmasını da ezer ve
geçer. Özellikle de benim gibi “Şu kadardan fazla adam yapamazsın”
kisvesi altında “Bizim oyunun motoru daha fazla adam gösteremez” demek
isteyenlere kıl olanlara. Bu kısmın altına, küçük bir taktik stratejisi
verme başlığı açma gereği duydum. Hemen ve kısacık olarak geçiyorum.
Mutlaka okçularınızın önünde bir miktar kılıçlı adam bırakın. İlk etapta kimse direkt olarak okçulara gidemesin.
Okçularınızın önüne bıraktığınız adamları, kalabalık bir orduya karşı
iseniz feda edin. Okçular arkadan saydırsın onlar saldırırken
Binalara saldırırken muhakkak atlı birlikler ve okçulardan oluşan bir birlik kullanın. Okçuları gene kılıçlılar savunsun
Bizim kafamıza zorla sokulan hilal taktiği gerçekten bu oyunda işe yarıyor.
Her zaman imkan yaratıp düşmanınızı sıkıştırarak yok etmeye çalışın. Kim
olursa olsun, 3, 4 yönden gelen saldırıları engelleyemez.
[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]Oyun sırasında "enter" butonuna basın. çıkan bölüme aşağıdaki hileleri girin:
babki - bütün kaynaklar 50.000 artar
viewall - haritayı açar
qwe- yazdıktan sonra "p" butonuna basın. Şimdi bütün ülkelerin birimlerinden istediğinizi seçebilirsiniz.
VICTORY - Bölümü kazandırır. (büyük harfle yazmanız gerekir)
[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] Link Kodu:
[Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] [Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] Link Kodu:
[Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] [Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] Link Kodu:
[Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]