[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]
DirectX,
Microsoft'un oyunlar başta olmak üzere çoklu ortam yazılımlarını rahat,
hızlı ve uyumlu şekilde hazırlayabilmek için yarattığı bir Yazılım
Programlama Arayüzüdür. İçerdiği bileşenler şu şekilde özetlenebilir:
Direct3D (veya yeni adıyla WGF: Windows Graphics Foundations - Windows
Grafik Temelleri) hem iki hem üç boyutlu grafikleri ekrana dökmeye
yarar. Piyasadaki çoğu ekran kartının en modern donanım hızlandırma
özelliklerini destekler. En büyük rakibi OpenGL'dir.
DirectSound hem iki hem üç boyutlu ses için kullanılır. Windows altında
çalışabilen her ses kartı en azından yazılım ile DirectSound ve
DirectSound 3D desteğine sahiptir. Piyasadaki tüm rakipleri göz ardı
edilebilecek bir popüleriteye sahiptir.
DirectInput, klavye, fare ve oyun çubuğu gibi bileşenlerin giriş ve
çıkışlarını basit bir şekilde yönetebilmek için olan arabirimdir.
DirectPlay ise TCP/IP, modem ve Bluetooth gibi birçok protokol üzerinden
bağlantı ve mesajlaşma bileşenlerini içerir. TCP/IP üzerinde NAT veya
uPnPDirectPlay Voice ile saniyede 1.2 kbit'e kadar inebilen ses
sıkıştırma codec'leri ile göz doldurur. Açık kaynak dünyasında en
bilinen rakibi HawkNL'dir. geçişlerini desteklemesi ve
Windows 95 ile birlikte oyun programcılarını DOS'tan Windows'a doğru
çekmek için yaratılmış olan bu arabirim, ancak 5.0 sürümünden itibaren
beklenen ilgiyi görmeye başlayabilmiştir. Windows 2000'in çıkışıyla
birlikte gerçek kip oyunlarının sonu gelmiş olduğundan, Windows altında
vazgeçilmez oyun arayüzü haline gelmiştir. XBox'ta da DirectX'in
kullanılıyor olması, arabirimin popülaritesini artırmada etkili
olmuştur. Buna ek olarak, son zamanlarda DirectX Managed (.NET tabanlı)
modülü sayesinde çok hızlı bir şekilde kolayca, karmaşık DirectX
uygulamaları yazmak mümkün hale gelmiştir.
Sanılanın aksine, Linux altında DirectX bileşenlerinin büyük
çoğunluğunun kullanılması Cadega sayesinde mümkündür. Bu yazılım,
Direct3D'yi OpenGL, DirectSound'u ise OSS (Open Sound System - Açık Ses
Sistemi) kullanarak çalıştırır.
DirectX Tarihçesi
Windows 95 in cikisindan hemen sonra, microsoft, DOS u sonlardirma
karari aldi, windows u oyun oynama platformu seklinde yonlerdirmeye
basladi. Ama o zamanki programcilarin beklentilerini karsilayacak ve dos
ta var olan bir programa ihtiyac duyuldu, bunnun yaninda o zaman
kullanilan grafikler WinG ve Windows GDI ile yapilmakta idi. Ama dedigim
gibi progracilarin ihtiyaci olan multitasking ,TCP/IP ve hiz gibi
ozellikler yok idi.
Microsoftun buna yaniti gecikmedi ve GameSDK hemen geldi, buna direct x
in ilk versiyonu diyebiliriz. Boylelile programcilara daha hizli oyunlar
yazma imkani verilmis oldu. GameSDK'in ikinci versiyounundan sonra adi
degiserek DirectX oldu.